Review: Bk Gastronomic Bakplaat 49 X 33CM

• 3-Ply
  • Kwaliteit
  • Handig

The Bad
  • Past niet in 60 cm oven

Bakken op alle warmtebronnen, en daarna braden in je oven? Dit kan allemaal met de BK Gastronomic 3-ply bakplaat!

Een multifunctionele bakplaat, dat is toch een aanvulling in iedere keuken?! Dat dachten ze bij het Nederlandse BK Cookware ook en ze stuurde ons een Gastronomic Bakplaat.  Aan ons de taak om deze Gastronomic eens flink aan de tand te voelen onder alle omstandigheden. Hoe dat ging? Dat lees je hieronder.

Gastronomic Bakplaat BK Cookware

BK is van origine een producent van metalen keukengerei. BK staat voor Berk Kampen en werd in 1851 opgericht door Hendrik Berk te … juist je raadt het al Kampen. Later begint het bedrijf naast metalen keukengerei ook geëmailleerde producten te vervaardigen. In 1951 krijgt BK zelfs het predicaat koninklijk. Fast forward naar de 21e eeuw, een paar fusies en overnames later… En BK (nu Koninklijke van Kempen & Begeer) wordt overgenomen door Royal Delft. En een apart bedrijfsonderdeel is opgericht namelijk BK Cookware BV.

Gastronomic Bakplaat

In een behoorlijk grote doos arriveert op de redactie de Gastronomic bakplaat. Het geheel behoeft geen aparte unboxing, in de doos zit namelijk de bakplaat keurig verpakt in bubbeltjesplastic en een paar informatiefolders. Eenmaal uit het plastic verschijnt een prachtige en behoorlijke grote (49×33 cm) bakplaat. De Gastronomic is gemaakt van een nieuwe soort materiaal dat 3-ply heet. In het kort is dit een samensmelting van twee lagen RVS met in het midden een laag aluminium.

De plaat heeft een mooi afgewerkte opstaande rand zodat hetgeen je aan het bereiden bent er niet snel afvalt. De plaats heeft aan weerszijden hol gegoten handgrepen. Het voordeel hiervan is dat deze minder snel heet worden op het fornuis dan wel in de oven. En die laatste zin is belangrijk voor deze bijzondere plaat. Je kunt deze namelijk op en in alle warmtebronnen gebruiken volgens BK. Het idee is dus dat je de plaat op het fornuis zet, daar je favoriete ingrediënten aanbraadt en dan vervolgens in zijn geheel in de oven laat garen. Nog mooier is het natuurlijk als je daarna de gehele plaat gewoon op tafel kan zetten om je heerlijke gerecht op te dienen.

Gebruik

Voor onze test gingen we aan de gang met gehakt en groentes voor heerlijk gevulde taco’s. Het is eerlijk gezegd ietwat onwennig om zo een plaat op je fornuis te zetten en dan de branders er onder aan te steken. Voor je gevoel krijg je dan twee hotspots, maar niets is minder waar. Door het gebruikte 3-ply materiaal wordt de plaat mooi egaal warm/heet. Op deze wijze konden we de temperatuur gemakkelijk regelen. Wij legden een forse portie aan gehakt en groente op de plaat, het gehakt werd even mooi aangebakken en de groente werden in een klein beetje olijfolie aangefruit.

Nadat de boel mooi aangezet was hebben we het geheel na het strooien van wat kaas over het gehakt de oven ingeschoven. Ook hier voldeed de Gastronomic aan zijn verwachting, hij was mooi warm en de ingrediënten gaarden zeer geleidelijk. Eenmaal gaar was het opdienen een fluitje van een cent je kan de hele plaat zo op tafel zetten. Wel even opletten de handvatten worden natuurlijk wel heet.

Conclusie

De BK Gastronomic doet precies wat BK heeft beloofd. Een handige plaat voor op alle warmtebronnen en voor in de oven. Het gemak van alles op een en dezelfde plaat te maken mag niet onderschat worden. Het gebruikte materiaal de afwerking en der verschijning zijn allemaal van zeer hoog niveau. Wat ons betreft een aanrader. Let wel eventjes op als je een wat kleinere oven hebt, hij past namelijk niet in je 60 cm oven.

Reageren

Wij zijn JustForKoks

Wij zijn de mannen die koken. Die met passie in de keuken staan. Of deze keuken nou binnen of buiten staat maakt ons niet uit. Wij zijn altijd op zoek naar de leukste verhalen en reviews, voor jou.