83% van de Nederlanders bezit één of meer BBQ’s

Man, wat valt de redactie hier keihard in de rubriek ‘doorsnee Nederlander’. Kieskeurig heeft laten onderzoeken dat 83% van de Nederlanders één of meerdere barbecues bezit. 42% van de Nederlanders blijkt een Weber in huis te hebben. Tijdens onze zoektocht naar DeBesteBBQ.nl kunnen we het onderzoek van Kieskeurig natuurlijk niet laten schieten. De prijsvergelijker heeft […]

Man, wat valt de redactie hier keihard in de rubriek ‘doorsnee Nederlander’. Kieskeurig heeft laten onderzoeken dat 83% van de Nederlanders één of meerdere barbecues bezit. 42% van de Nederlanders blijkt een Weber in huis te hebben.

Tijdens onze zoektocht naar DeBesteBBQ.nl kunnen we het onderzoek van Kieskeurig natuurlijk niet laten schieten. De prijsvergelijker heeft een onderzoek uitgevoerd naar het barbecuegedrag onder 1.253 Nederlanders.

Daar blijkt bijvoorbeeld dat maar 10% van de ‘pitmasters’ het over het hart kan verkrijgen vlees na de BBQ weg te gooien. De rest bakt het op, snackt er later van of gooit het gewoon in de vriezer voor de volgende keer. En zo hoort het! Al gaat mijn voorkeur naar snackvlees bij het biertje later op de avond.

Dat alcoholgebruik en de BBQ geur bij elkaar horen zien we ook netjes terug in het overzicht. Van de senioren drinkt 74% een glaasje bij het vuur van de grill. Onder de alleenstaanden is het 62% want barbecueën doe je samen… en als alleenstaande niet…. Dus bier!

Wij mannelijke pitmasters slepen al snel een paar kilo isolatie met ons mee. Dat zien we ook terug in de barbecue temperatuur. Hoewel de pitmasters van JFK slechts droog weer nodig hebben, heeft de gemiddelde man toch een temperatuurtje van 15 graden nodig om comfy buiten te koken. De vrouw komt pas vanaf 20 graden naar buiten uit haar stulpje om de grill aan te zetten.

In 2018 is grillen op kolen helemaal in vanwege de echte BBQ smaak. 65% verkiest houtskool boven andere brandstoffen. In 2016 was dit nog 57%, een flink verschil. Kieskeurig noemt de populariteit van de kamado een belangrijke reden voor de stijging. Inmiddels kent Nederland heel wat merken die kamado’s verkopen. Van de bekende The Green Egg, The Bastard, GrillGuru en Takumi tot aan Patton, Berghoff en de Gamma. De prijs van kamado’s is door het enorme aanbod ook flink ingezakt. Hier bij JFK verwachten we dan ook een verzadiging van de markt nu zelfs merken als Coca-Cola en Jupiler kamado’s weggeven.

De elektrische barbecue is onverminderd impopulair, maar afhankelijk van waar je woont kun je soms niet anders. 10% van de Nederlanders grilt elektrisch. Hoewel het imago niet sterk is, zien we bij JFK dat merken als Outdoor Chef en Weber juist hele goede elektrische barbecues weten te produceren. Overigens loopt de populariteit van elektrisch zelfs terug. In 2016 gebruikte 18% nog een elektrische grill. Weber blijkt in het onderzoek het populairste merk.

38% van de Nederlanders vinden smaak een belangrijke reden om voor houtskool te kiezen. 35% vindt de fun belangrijk want: fikkie steken. De bekende redenen om voor gas te kiezen blijven ook van kracht; het gebruiksgemak (56%) en het snel op temperatuur kunnen brengen (50%).

En dan nog de manier waarop we onze BBQ’s aanmaken. Er zijn nog steeds mensen die het heerlijk vinden om een kolenbarbecue aan te steken met spiritus. 18% van de Nederlanders neemt dan ook meerdere keren per jaar het risico om zijn of haar wenkbrauwen te verliezen.

Reageren

Wij zijn JustForKoks

Wij zijn de mannen die koken. Die met passie in de keuken staan. Of deze keuken nou binnen of buiten staat maakt ons niet uit. Wij zijn altijd op zoek naar de leukste verhalen en reviews, voor jou.
%d bloggers liken dit: